Elektrische auto flink in opmars

Vrijwel elke autofabrikant is tegenwoordig te betrappen op een incidenteel zijsprongetje richting het gebruik van elektronische aandrijfelementen. Dat zelfs Porsche bezig is met hybride-aandrijving, geeft wel aan dat deze techniek serieus genomen moet worden. Toyota’s adjunct-directeur Masatami Takimoto durfde al de uitspraak te doen dat hybride de standaard wordt voor aandrijving in 2020 en dat tegen diezelfde tijd het volledige aanbod van Toyota uit hybriden zal bestaan. Die Japanners toch…

Nu is Toyota, op een al dan niet gepeperde Supra na eventueel, een weinig spannend merk. Niemand, een handvol milieuactivisten en eekhoornminnende wierooksnuivers daar gelaten, zal hartkloppingen krijgen van een Prius bijvoorbeeld. Auto’s die een dergelijke reactie sneller teweeg brengen, zijn bijvoorbeeld een mooie 300C SRT-8 of een brute Viper. Maar vanwaar deze brug van Prius naar Chrysler?

Jim Press, kersvers opperhoofd van Chrysler, heeft eveneens aangekondigd naar een hybride modellenprogramma toe te werken. Niet alle auto’s hoeven hybride te zijn, maar voor elk model moet in ieder geval een hybride alternatief komen. Dus een Viper met deels elektronische aandrijving lijkt in de planning te zitten. Wanneer dit gebeurt wilde meneer Press niet loslaten. Wel begon hij over de nieuwe CAFE-wetten, die in 2020 komen. Volgens deze regelgeving moeten automerken zorgen dat hun gehele aanbod gemiddeld ongeveer 1 op 15 verbruikt. Press voegde aan deze informatie toe, dat dergelijke cijfers gemakkelijker te halen zijn door gebruik te maken van hybride-techniek.

De anderhalve maand geleden gepresenteerde ZEO Concept (de oranje bolide die op foto’s verspreid door dit artikel te vinden is) is een voorbeeld van zo’n hybride. En eerlijk is eerlijk: als je je onder het hybride-gepeupel moet begeven, dan zou het best leuk zijn om deze op het parkeerterrein tussen een Civic Hybrid en een Prius in te zetten. Sterker nog, tussen de meeste combinaties van twee auto’s slaat deze Chrysler nog steeds geen modderfiguur. Een paar cijfertjes (voor wie de auto nog niet kent): 268 pk, een specifiek gewicht dat gunstiger is dan dat van een 350Z, 0-100 in minder dan vijf seconden en plaats voor vier.

Het lijkt er dus op dat de verschuiving naar hybride steeds grotere vormen aanneemt. Tegelijkertijd lijken de modellen en concepten waarin deze techniek wordt gepresenteerd steeds meer te voldoen aan de eisen en wensen van de gemiddelde man (of vrouw) waarbij de benzine rijkelijk door de aorta vloeit. Duwen de fabrikanten ons dan toch allemaal langzaam richting Electroheads? En zullen ze daarin slagen? Worden we straks allemaal dolenthousiast van een halfbloed elektrisch karretje?

You may also like...

Leave a Reply