Consumentengedrag in het licht van aankopen

Verschillende psychologen stellen aan de kaak of het wel juist is om consumenten te verantwoording te roepen voor zogenaamde foute aankopen. Wanneer bijvoorbeeld een aankoop wordt gedaan van een product waarbij mensenrechten zijn geschonden. De vraag is volgens de psychologen in hoeverre een consument zich hiervoor moet verantwoorden. Daarmee wordt bijvoorbeeld gedoeld op het oproepen tot een boycot van producten. Consumenten worden nog weleens onder druk gezet om hieraan mee te doen. Soms gebeurt dit stilzwijgend.

Verschil tussen woord en daad

In de realiteit blijkt volgens de psychologen vaak dat dergelijke acties maar tijdelijk standhouden. Een boycot wordt in het begin strak nageleefd, maar zwakt al snel steeds verder af. Dit komt bijvoorbeeld omdat het vaak lastig blijkt voor anderen om te achterhalen of een product goed of fout is als het niet in de context van bijvoorbeeld de winkeletalage gezien wordt. De verantwoording valt dan dus weg. Veel mensen zijn zich hier bewust van en maken hier dan ook gebruik van.

Gedrag beïnvloeden

Hoewel de misstanden wel degelijk moeten worden aangepakt, is het beïnvloeden van consumentengedrag een kwestie van jaren. Daarom zeggen psychologen en lifestylecoaches dat het onder druk zetten van consumenten voor bijvoorbeeld een boycot geen goede methode is. Beter is het om bijvoorbeeld goedwerkende keurmerken in het leven te roepen. Een voorbeeld hiervan is het Beter Leven keurmerk. Dit doet al vele jaren dienst en heeft voor een flinke verandering in het koopgedrag gezorgd. Ook in andere branches zoals de kledingbranche werkt dit.

Tussenhandelaren

Wat ook een belangrijke methode is om dergelijke misstanden aan te kunnen pakken, is zorgen dat tussenhandelaren beter worden voorgelicht of aangepakt. Vaak weet men niet dat het om foute producten gaat. Daardoor komen zij in de winkel terecht. Dit kan zowel de verkoper als de consument niet kwalijk genomen worden menen de psychologen. Anders is dat bij bewust handelen van de verkoper. Dan moet er wel actie worden ondernomen. Dit zorgt voor minder druk bij de consument.

You may also like...

Leave a Reply