Transavia zet grote stap

Bij Transavia breidt de slag om de Europese zakelijk reiziger zich uit. Nu de lage kosten maatschappij ook buiten Nederland en Frankrijk actief gaat worden, neemt haar slagkracht in de Europese concurrentiestrijd toe. Transavia is onderdeel van KLM, maar overdracht van dit belang aan moedermaatschappij Air France-KLM wordt momenteel overwogen.

In 2016 naar Duitsland

Eind maart 2016 zal het gebeuren: Transavia opent dan een vestiging op luchthaven Franz-Josef Strauss bij München. Er worden 4 Boeings gestationeerd en er wordt vanaf deze luchthaven op 18 bestemmingen gevlogen die verspreid liggen over Europa en Noord-Afrika. Inmiddels heeft de luchtvaartmaatschappij voor komende zomer de rechten binnengehaald van 4.500 starts en landingen op deze luchthaven. Naast vakantiereizigers heeft Transavia ook nadrukkelijk de Duitse zakelijk reiziger in het vizier. Net als Ryanair en Easyjet vormen zakelijke klanten een flinke groeimarkt.

Vestiging onder Nederlands management

Duitsland vormt het derde land waar Transavia nadrukkelijk actief wordt. In Frankrijk bestond al de zelfstandige Franse tak ‘Transavia France’. De Duitse vestiging wordt gestart onder Nederlandse vleugels en wordt ook vanuit Nederland bestuurd. Dit houdt tevens in dat gevlogen wordt onder het Nederlandse Air Operator Certificate (AOC).
Dat voor deze constructie wordt gekozen heeft te maken met de staking die Air France vorig jaar trof. Franse piloten waren tegen de oprichting van een Europese prijsvechter, omdat hun arbeidsvoorwaarden onder neerwaartse druk zouden komen te staan. Via de nu gekozen constructie zet moederbedrijf Air France-KLM toch dit expansiestreven door.

Misschien wel Europees marktleider

Naast Ryanair en Easyjet zullen ook Germanwings, Lufthansa en het Spaanse Vueling steeds sterker de hete adem gaan voelen van Transavia. Het ligt namelijk in de bedoeling van Transavia om op termijn Europees marktleider te worden op low cost gebied. Hoewel in 2016 alleen uitbreiding naar München is voorzien, oriënteert Transavia zich voor 2017 al op verdere uitbreiding.
Met de uitbreiding buiten de huidige thuismarkten neemt Transavia een zeker risico. Zowel de Nederlandse als Franse tak zijn momenteel verliesgevend. Pas in 2017 zal naar verwachting weer het pad omhoog worden teruggevonden.

You may also like...

Leave a Reply