Thee, een opkomende trend

Het zijn veranderingen die heel geleidelijk optreden. Kijken we bij niet-alcoholische dranken naar ons drinkgedrag, dan neemt hierin het drinken van thee een steeds voornamere plaats in.

Aantal theeproducten breidt sterk uit

Thee is te verkrijgen in allerlei smaken. Niet zo gek natuurlijk, want het drinken van thee wordt steeds populairder. Iedereen wil dus een graantje meepikken en het assortiment breidt zich steeds verder uit. Dit gaat verder dan alleen maar thee in een kopje of mok. Zo kwam er eind vorig jaar ook mousserende theedrank in wijnflessen op de markt. Onder de naam Golden Star White Jasmine Sparkling Tea werd hiermee een (bijna) alcoholvrij alternatief geboden aan mensen die wel willen proosten, maar dan zonder alcohol. Biologische Jasmijnthee en rietsuiker vormen een belangrijk onderdeel van de drank, die behalve in winkels ook al in een aantal restaurants wordt aangeboden.

Maakt koffie plaats voor thee?

Ook bekende producenten van koffie zien in thee een belangrijke markt. Douwe Egberts maakte er eind 2014 al werk van en introduceerde speciaal voor de horeca acht nieuwe Pickwick melanges. Ze onderscheiden zich door een trendy verpakking waarin grof gehakte theebladeren het hoofdbestanddeel vormen. De thee is van hoge kwaliteit en speelt hiermee in op de kwaliteitswens van de klant in theeschenkerijen. In 2014 dronk de Nederlander per jaar nog 4 keer zoveel koffie als thee, maar was er een duidelijke toename in het drinken van thee te zien. Nederland is daarmee een typisch koffieland, maar in verschillende buitenlanden bestaat er al een overheersende trend in thee.

Ook Starbucks in de thee

Wie koffie zegt, denkt al gauw aan Starbucks. Maar misschien ontstaat diezelfde associatie binnenkort ook wel bij thee. In New York is het in ieder geval al zover. Hier speelt Starbucks behendig in op de thee-hype en gaf het bedrijf invulling aan haar plan om ook van Amerika een groter afzetgebied voor thee te maken. Eind vorig jaar opende Starbucks in New York haar eerste Teavana. Teavana was al een bestaande keten met vestigingen in Amerika, Canada en Mexico. De vestiging in New York is de eerste volgens het nieuwe Starbucks concept. De theeschenkerij heeft een hippe inrichting en verkoopt naast talloze soorten thee allerlei broodjes en zoetigheden die qua concept doen denken aan het assortiment in de Starbucks koffiehuizen.

You may also like...

Leave a Reply