Zit je langer bij dezelfde vermogensbeheerder? Pas dan op voor ontevredenheid

Het eerste gesprek van vermogensbeheerders met hun nieuwe klanten wordt hoog gewaardeerd, maar oude klanten van dezelfde vermogensbeheerder zijn veel minder tevreden. Uit een onderzoek van onderzoeksbureau Feeddex, uitgevoerd in opdracht van vergelijkingssite Vermogensbeheer.nl, is gebleken dat je ontevredener wordt over je vermogensbeheerder als je langer klant bent. Sterker nog, hoe langer je klant bent bij een bepaalde vermogensbeheerder, hoe sterker de ontevredenheid wordt.

Meeste klanten tevreden met vermogensbeheerder

Dit klinkt allemaal heel negatief, maar uit het onderzoek is gebleken dat de meeste klanten over het algemeen heel tevreden zijn met hun huidige vermogensbeheerder. De respondenten van het onderzoek geven een gemiddelde score van 8,6, waarbij het eerste gesprek het beste beoordeeld wordt met een gemiddelde 8,9.

Opvallend is dat klanten minder tevreden worden als ze langer gebruik maken van de diensten van dezelfde vermogensbeheerder. Voor het periodiek inventariseren door de vermogensbeheerder, geven de respondenten van het onderzoek bijvoorbeeld een 6,9 gemiddeld.

Meer tijd in binnenhalen klanten dan in onderhouden bestaande relaties

Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat de meeste vermogensbeheerders veel energie steken in het binnenhalen van klanten, maar minder in het onderhouden van bestaande relaties. Hierdoor zijn nieuwe klanten erg tevreden, terwijl bestaande klanten wat minder blij zijn met de dienstverlening van hun vermogensbeheerder. Experts raden vermogensbeheerders aan meer energie te steken in hun bestaande klantenbestand, zodat hun huidige klanten ook tevreden zijn met de dienstverlening.

Overigens werden er in het onderzoek ook vragen gesteld aan mensen die weg waren gegaan bij hun oude vermogensbeheerder. Logischerwijs dachten zij het slechtst over hun voormalige vermogensbeheerder en gaven ze deze bedrijven gemiddeld een 5,1. De meeste mensen waren het meest ontevreden over het rendement, maar ook de kosten van voormalige vermogensbeheerders werden slecht beoordeeld.

You may also like...

Leave a Reply